Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarını çeşitlideğişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknolojikullanımına yönelik tutumlarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesiamacıyla tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışma grubunu 258 (125’i kadın, 133’ü erkek) sosyal bilgileröğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Teknoloji Tutum Ölçeği” ve “BireyselYenilikçilik Ölçeği” kullanılmıştır. “Teknoloji Tutum Ölçeği”, “Teknolojik Araçlarin Eğitim Alaninda KullanilmamaDurumu”, “Teknolojik Araçların Eğitim Alanında Kullanılma Durumu”, “Teknolojinin Eğitim Yaşamına Etkileri”,“Teknolojik Araçların Kullanımının Öğretilmesi” ve “Teknolojik Araçların Değerlendirilmesi” ni içeren 5 boyuttanoluşmaktadır. Ölçeğin geneline ait cronbach alpha kat sayısı .87’dir. “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği”, “Yenilikçi”,“Öncü”, “Sorgulayıcı”, “Kuşkucu” ve “Gelenekçi” olmak üzere 5 boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin geneline aitcronbach alpha kat sayısı ise .82’dir. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analiz edilmesinde, bağımsızörneklemler için t-Testi, Kruskal Wallis H Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson korelasyon analizi ve çokluhiyerarşik regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenadaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının bireysel yenilikçilik düzeylerine göre farklılaştığıbelirlenmiştir. Buna göre, bireysel olarak daha yenilikçi olan sosyal bilgiler öğretmen adayları, teknolojikullanımına yönelik daha olumlu tutuma sahiptir. Aynı zamanda, teknolojiye yönelik tutumların sınıf düzeyinegöre farklılaştığı belirlenmiştir. Üst sınıflardaki öğrenciler birinci sınıflara göre daha olumlu tutuma sahiptir. In this research, it was aimed to examine the attitudes of preservice social studies teachers towards the use oftechnology in education in terms of various variables. The research was carried out in the screening model so asto examine the preservice social studies teachers' attitudes toward technology use in terms of individualinnovativeness levels and some variables. The working group consisted of 258 (125 female, 133 male) preservicesocial studies teachers. In the research, "Technology Attitude Scale" and "Individual Innovativeness Scale" wereused as data collection tools. It was made up of 5 dimensions that were "Technology Attitude Scale", "Non-Use ofTechnological Tools in the field of Education", "Use of Technological Tools in the field of Education", "The Effects ofTechnology on Education Life", "Teaching the Use of Technological Tools" and "The Evaluation of Technological Tools".The overall Cronbach Alpha coefficient of the scale was .87. The "Individual Innovativeness Scale" was made upof 5 dimensions that were "Innovative", "Pioneer", "Interrogator", "Sceptic" and "Traditionalist". The overallCronbach Alpha coefficient of the scale was .82. In the scope of the study, t-Test, Kruskal Wallis H Test, OneWay-Variance Analysis, Pearson Correlation analysis and multiple hierarchical regression analysis techniqueswere used for independent samples in the analysis of collected data. As a result of the research, it wasdetermined that the preservice social studies teachers’ attitudes towards technology use in education differeddepending on their individual innovativeness levels. According to this, individually more innovative preservicesocial studies teachers have a more positive attitude towards using technology. Also, it was determined that theattitudes towards technology differed depending on their grade (academic) levels. The students in the highergrade levels have a more positive attitude than the freshman students.
Volume
19Issue
2URI
https://dx.doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.017http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprNU1EUTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12438/3003