Ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretiminde coğrafi kavram yanılgıları
Özet
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabındaki Bölgemizi tanıyalım, Ürettiklerimiz ve Hepimizin Dünyası ünitesinde geçen bazı coğrafya kavramlarına ilişkin yanılgılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak yapılan bu araştırmanın örneklemini uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 132 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Birol ARSLAN tarafından geliştirilen anketten faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin kavramlar hakkında bilimsel doğrulara uymayan birçok yanlış anlamaya ve kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir. Baba eğitim durumu, baba mesleği, anne eğitim durumu, okul değişkenine göre öğrencilerin coğrafya konularına ilişkin kavram yanılgıları arasında anlamlı bir farklılığın olduğu görülürken, anne mesleği ve cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin coğrafya konularına ilişkin kavram yanılgıları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Kız ve erkek öğrencilerin coğrafya kavram yanılgıları puanlarının benzer olduğu söylenebilir. Anne eğitim düzeyi arttıkça coğrafya kavram yanılgısı sıra ortalamalarının arttığı yani daha az kavram yanılgısına sahip olunduğu söylenebilir. Annesi farklı meslek gruplarında olan öğrencilerin coğrafya kavram yanılgılarına ilişkin sıra ortalamaları benzerdir. Babası üniversite mezunu olan öğrenciler en az kavram yanılgısına sahipken, babası okuma yazma bilmeyen öğrenciler en çok kavram yanılgısına sahiptir. Babası memur olan öğrenciler en az kavram yanılgısına sahipken, babası işsiz olan öğrenciler en çok kavram yanılgısına sahiptir. Halil Taş Ortaokulu öğrencileri en az kavram yanılgısına sahipken, Peker Ortaokulu öğrencileri en çok kavram yanılgısına sahiptir. The purpose of the study is examining the misconceptions of 5th grade students about geography subjects that take place in Getting To Know Our Region, Our Products and Our World units in book. Research design is determined as survey model to examine the differences between students' misconceptions about geography subjects according to independent variables. The sample of the study is determined by criterion sampling method and the research was conducted with 132 students. Research data were obtained through the application questionnaire. According to findings; Students have so many misconceptions and misconceptions of students about geography subjects don't differ according to job of their mothers and gender, but misconceptions of students about geography subjects differ according to education level of mother, education level of father, job of their father, their schools. It can said geography misconceptions of boys and girls are similar. Job of mother doesn't affect misconceptions of students but when level of education of mothers and fathers increases, misconceptions of students decrease. Students whose fathers are officers have least misconceptions, but students whose fathers are unemployed have most misconceptions.Students who are in Halil Taş Secondary School have least misconceptions but students who are in Peker Secondary School have most misconceptions.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [12]